Topdag! - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Nancy - WaarBenJij.nu Topdag! - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Nancy - WaarBenJij.nu

Topdag!

Blijf op de hoogte en volg Nancy

28 Oktober 2015 | Argentinië, Puerto Madryn

Inmiddels zijn we van West naar Oost Argentinië gereisd met de nachtbus vanuit Bariloche. Maandagochtend aangekomen in de kustplaats Puerto Madryn. Lekker de hele dag genikst, middagdutje gedaan, was gedraaid, boek gelezen en 's avonds met een wijntje op het strand de verjaardag van een reisgenootje gevierd. Vlakbij de kust de eerste walvissen gespot van heel ver weg, een voorproefje voor onze trip op zee...

Vandaag was het dan zo ver! Een van de dingen waar ik enorm naar uitgekeken heb. Vanochtend vroeg opgehaald met de bus en vertrokken naar het schiereiland Peninsula Valdez (Google voor info) Anderhalf uur later komen we aan op het strand vanwaar de walvissen tocht begint. Zwemvest halen en gaan met die banaan. Helaas gingen we niet met de beloofde zodiacboot, maar met een normaal klein bootje waar nog een groep mensen op zat, prima..als ik maar walvissen zie. Na 10 minuten varen kon je in de verte al actie zien: opspuitend water. Dit is de tijd dat de walvissen (Zuidkapers) met hun jongen zwemmen. Ze zijn minder actief en ze zullen minder snel uit het water springen. Maar niet vandaag! We zijn getrakteerd op een prachtig schouwspel..op nog geen 10 meter afstand gaven ze een showtje weg, sprongen half uit het water en zwiepten met hun staart. Waterfonteinen spoten uit de gaten in zijn kop en dan dat geluid erbij als een diepe ronkende zucht...Kippenvel! Wat een gigantische, indrukwekkende beesten...dan voel je je als mens echt maar een klein duimpje. Ik zag er eentje onder onze boot doorzwemmen...ff slikken, maar ze zijn heel vriendelijk en ongevaarlijk.

Nou, dit kan niet meer getopt worden dachten wij...maar de excursie ging verder. Terug op het land kwamen we groepen guanacos tegen, familie van de lama. De Patagonische haas die half haas, half kangoeroe is. Een struisvogelfamilie die de weg oversteekt met zeker tien kleintjes. Een havik. Heel veel schattige gekko's in prachtige groene kleuren. National Geographic is er jaloers op!

Maar we zijn er nog niet! Een kleine kolonie Magellaan pinguïns bezocht die uit hun holletjes kropen om op de foto te gaan, kolonies zeeleeuwen en zeeolifanten met hun kroost die lui op het strand in de zon lagen.

Terug in de bus wilde de gids toch nog even terug naar een eerder uitkijkpunt. Hij had het sterke vermoeden dat er orka's voor de kust zwemden. Het zien van orka's is erg zeldzaam, op de hele wereld overigens. Voor de 800 kilometerslange kustlijn hier leven naar schatting 34 stuks. De gids had ze in zijn carrière niet heel vaak gezien dus hij gaf al aan dat hij het niet zeker wist en we wel heel veel geluk moesten hebben, maar hij wilde toch de trip een half uurtje rekken en even gaan kijken. En jawel hoor! Onze geluksdag! Na een half uurtje turen zagen we ze! Ze kwamen steeds dichterbij en er waren er zeker een stuk of zes/zeven. Voor de kust met de zeeleeuwen zagen we ze op een rijtje zwemmen, tegelijk met hun rugvin boven water dansen. Fan-tas-tisch!!!

Ik kan wel zeggen dat deze reis een aaneenschakeling van hoogtepunten is, maar als liefhebber van wilde beestjes was dit toch wel echt mijn dag! Ik heb genoten... :-)

Prachtige foto's kunnen maken... Foto's op mijn camera kan ik helaas niet plaatsen, dus de foto's zijn van een telefoon, geen topkwaliteit maar voor nu even een indruk.

Morgen hopelijk weer zo'n dag...

Xxx

• 28 Oktober 2015 - 00:18

Guus:

Ja schat pap is nog wakker.. De rest slaapt in Kerkrade? Prachtig verhaal weer schat.
    Ik kan mij goed voorstellen dat jij als dierliefhebber hiervan hebt gesmuld. Walvissen, orka's en pinguins in hun natuurlijke leefomgeving beleven moet een droom zijn. Daarbij is Gaia Zoo een "kinderspeelplaats" toch.
    Schat geniet ervan....Ik heb een gevoel dat Kenia toch steeds dichter bij komt.....:))
    Dikke zoen van pap.

• 28 Oktober 2015 - 03:23

Chantal:

Het was echt ge-wel-dig! Op naar morgen! X

• 28 Oktober 2015 - 05:25

Marleen.:

Wat een geweldig avontuur. Je verslagen zijn prachtig en de foto's ook. Geniet schat want het is echt een belevenis. Dikke knuffel van mama.

• 28 Oktober 2015 - 09:22

Bernie:

hoi Nancy, dit overtreft weer alle voorgaande dingen. jij valt van de ene in de andere verrassing en op die manier kan je vakantie al niet meer stuk. Het lijkt me wonderbaarlijk om orka's walvissen enz in hun normale omgeving te kunnen spotten. geniet ervan dikke kuss bernie en der nonk jan

• 28 Oktober 2015 - 12:49

Bianca:

Geweldig verhaal weer! Wat zijn jou verhalen genieten zeg,en de bijbehorende foto's ook! Zo zijn we een klein beetje mee op vakantie! Geniet ervan..op naar het volgende avontuur
    Dikke knoevel Xxx